تجارت الکترونیک صبا

فروشگاه ساز صبا با عنوان سیستم تجارت الکترونیک صبا بهترین و ساده ترین روش در راه اندازی وب سایت و فروشگاه اینترنتی

تجارت الکترونیک صبا

فروشگاه ساز صبا با عنوان سیستم تجارت الکترونیک صبا بهترین و ساده ترین روش در راه اندازی وب سایت و فروشگاه اینترنتی

ویژگی های یک فروشگاه ساز اینترنتی و راه اندازی فروشگاه اینترنتی


فروشگاه ساز اینترنتی یا E-shop builder  به نرم افزاری آنلاین گفته می شود که کاربر بتواند با استفاده از آن کالا و یا خدمات خود را به صورت آنلاین ارائه و به فروش برساند. فروشگاه ساز اینترنتی را باید یکی از نرم افزار های کاربردی بسیار ارزشمند در تجارت الکترونیکی دانست. به عبارتی هر چه فروشگاه سازی که کاربر برای آغاز کسب و کار آنلاین و دیجیتال خود در دنیای تجارت الکترونیکی استفاده می کند قوی تر و کار آمد تر باشد، کسب و کار انلاین و فروشگاه اینترنتی قوی تری خواهد داشت. و هر چه فروشگاهی که با استفاده از فروشگاه ساز راه اندازی نموده قوی تر و کارآمد تر باشد، رونق و موفقیت بیشتری را در فضای مجازی و دنیای تجارت الکترونیک خواهد یافت و متعاقبا کوچکترین مزیت راه اندازی فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز مناسب یعنی کسب درآمد مناسب خود را نشان خواهد داد. یک فروشگاه ساز خوب علاوه بر موفقیت مالک فروشگاه اینترنتی تولید شده با فروشگاه ساز برای کاربران مراجع نیز ارزشمند است. کاربران در مراجعه به فروشگاه های اینترنتی که با فروشگاه ساز نامناسب یا فروشگاه ساز ناکارآمد راه اندازی شده اند با مشکلات فراوانی مواجه می شوند. چه بسا شما با استفاده از موتورهای جستجو بتوانید کالای مورد نظر خود را در یک فروشگاه اینترنتی بیابید ، ولی وقتی در مراجعه به آن فروشگاه اینترنتی در مراحل مشاهده کالا ، مطالعه و بررسی در خصوص کالا و نهایتا پروسه خرید از فروشگاه اینترنتی دچار مشکلاتی می شوید یا نهایتا به دلیل ضعف و نقص فروشگاه سازی که فروشگاه اینترنتی با آن راه اندازی شده نمی توانید کالا را تهیه نمائید این موضوع علاوه بر زیان مالی به صاحب فروشگاه اینترنتی کاربر را نیز به عنوان مراجع به این فروشگاه اینترنتی دچار زیان می کند. لذا این واقعیت وجود دارد که یک فروشگاه ساز استاندارد و یک فروشگاه ساز کارآمد علاوه بر داشتن محاسن و مزیت هایی برای صاحب فروشگاه اینترنتی به دلیل اینکه فروشگاه ساز واسط و رابط بین خریدار و فروشنده در تجارت الکترونیکی است برای کاربران هم فوائد بسیار دارد. فراموش نکنیم که آمار تحقیقاتی نشان می دهد تعداد مبادلات مالی تحت وب برای خرید کالاها یا سفارش خدمات که به صورت ناقص انجام شده است و به نتیجه پرداخت مالی نرسیده است حدود 35 درصد کل مبادلات در فروشگاه های اینترنتی در سال گذشته است. با یک تخمین ساده می توان به ارزش ریالی از دست رفتن این حجم کسب و کار پی برد. توجه داشته باشیم در فضای مجازی و تجارت الکترونیکی وقتی کاربری به یک فروشگاه اینترنتی مراجعه و اقدام به سفارش کالا می کند تقریبا اطمینان داریم که متقاضی واقعی کالاست. و در پی خرید کالا در آن موقع است. زیرا قطعا کالا یا خدمات شما را در موتورهای جستجو یافته و در خصوص آن مطالعه کرده و به گزینه ی فروشگاه اینترنتی شما رسیده است. بنابراین طبیعی است اگر فروشگاه اینترنتی که به آن هدایت شده بتواند ارائه محصول و یا خدمات نماید فروش کالا یا خدمات رخ خواهد داد و همه ی این موضوع ارتباط مستقیم دارد با فروشگاه ساز ی که بر اساس آن فروشگاه اینترنتی راه اندازی شده است.
مقالات و راهنماهای زیادی در این خصوص وجود ندارد. متاسفانه فروشگاه ساز و فروشگاه سازهای اینترنتی موضوعی بوده است که متخصصین تجارت الکترونیکی کمتر در خصوص آن نوشته اند و کمتر در محیط های علمی تجارت الکترونیکی به آن توجه شده است. استانداردهای فروشگاه ساز اینترنتی ، قابلیتها و محدودیت ها در استاده و راه اندازی از فروشگاه اینترنتی ، و بسیاری موارد دیگر جزء مواردی است که در بحث فروشگاه ساز و موضوع فروشگاه ساز اینترنتی به آنها پرداخته نشده یا کمتر پرداخته شده است. به عنوان مثال شما می توانید با جستجو در گوگل به سادگی در خصوص راه اندازی وب سایت کسب اطلاع کنید. حال اگر به دنبال فروشگاه ساز می گردید این موضوع متفاوت است. اساسا کلمه ی کلیدی در جستجو برای فروشگاه ساز کدام است. در راه اندازی وب سایت کافیست شما همین عبارت (راه اندازی وب سایت یا سیستم مدیریت محتوا) را جستجو کنید. ولی وقتی هدف شما راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی با یک فروشگاه ساز مناسب است چه کلمه کلیدی را مورد استفاده قرار می دهید. "فروشگاه ساز ؟!"
فروشگاه ساز عبارت چندان صحیحی نیست ،هر چند مانند بسیاری واژه های دیگر که به صورت نامناسب و غلط استفاده می کنیم گم است. فروشگاه ساز ، سایت ساز ، پنل ، و حتی دومین و فضا و ... واژه هایی که شاید متخصصین تجارت الکترونیکی هم به ناچار از آنها استفاده می کنند! ولی در حال حاضر صحیح یا ناصحیح ، با عبارت فروشگاه ساز نتیجی مشاهده می شود که نشان دهنده ارائه کنندگان یا نرم افزارهای راه انداز فروشگاه اینترنتی یا به عبارتی فروشگاه ساز است. موضوع این مقاله اینست که شما در مواجه با یک فروشگاه ساز چه مواردی را لحاظ می کنید یا در تهیه فروشگاه از طریق فروشگاه ساز،  باید به چه مواردی توجه داشته باشید
فروشگاه ساز و تشابه ها و تفاوت ها با سیستم های مدیریت محتوا یا همان سایت ساز:
فروشگاه ساز اینترنتی یک نرم افزار آنلاین است از خانواده نرم افزارهای کاربردی تجارت الکترونیکی که با استفاده از آن می توان کالا و خدمات را در فضای مجازی منتشر و عرضه نمود. فروشگاه ساز نقاط و موارد مشترکی با سیستم های مدیریت محتوا یا سایت ساز دارد. زمان پیدایش فروشگاه ساز ها سالها بعد از سیستم های مدیریت محتوا یا سایت ساز می باشد. باید توجه داشت که نرم افزارهای کاربردی تجارت الکترونیکی عموما محصولات و خدمات شرکت های فناوری اطلاعات با گرایش تولید نرم افزار هستند لذا طبیعی است در بدو شکل گیری این نیاز یعنی نیاز به راه اندازی فروشگاه الکترونیکی و فروشگاه اینترنتی به دلیل اینکه این نیاز و بازار مربوط به آن محدود بوده ، شرکتها با ایجاد تغییراتی در CMS ها یا همان سیستم های مدیریت محتوا (سایت ساز) ، رفع نیاز مشتری را انجام و کسب درآمد نمایند. ولی کم کم با توسعه بازار در این بخش تولید و انتشار نسخه های نرم افزاری آنلاین با عنوان سایت ساز با طبقه بندی مجزا از سایت سازها توجیه اقتصادی پیدا کرد و برخی از شرکت های توانمند به آن پرداختند. از نمونه های بین المللی به نمونه های بسیار موفق و برجسته ای می توان اشاره کرد و این فروشگاه سازها را بررسی کرد که در مقاله مجزایی این موضوع با عنوان "راه اندازی فروشگاه و سیستم های مدیریت اطلاعات فروشگاه ها در اروپا و امریکا" به آن پرداخته شده است و قابل مطالعه است. ولی موضوع بحث ما فضای وب فارسی ، فروشگاه های اینترنتی فارس زبان خصوصا فروشگاه های ایرانی و فروشگاه سازهای موجود در بازار وب فارسی است. متاسفانه به دلیل عدم پشتیبانی های مناسب اعتباری و قانونی از حقوق پدیدآورندگان نرم افزار و محصولات نرم افزاری در ایران کاستی ها و کم توجهی های فنی بسیاری در نرم افزارهای تولید شده در ایران وجود دارد که کارشناسان بخش بزرگی از این مشکل را به دلیل نبودن بستر ها و راه کارهای قانونی و اعتباری از فعالان تولید و انتشار محصولات نرم افزاری می دانند. این موضوع در خصوص سایت سازها و قطعا در خصوص فروشگاه سازها هم بسیار مشهود و تامل برانگیز است. در خصوص سایت سازها و سیستم های مدیریت محتوا ، عموما شرکت ها به دلیل محدودیت های مالی رویکرد ترجمه و استفاده از محصولاتی مانند جوملا و ... یا حتی نرم افزارهایی با استانداردهای بیار پائین تر را پیشه کردند و به عبارتی فضای وب فارسی به عنوان یک فضای وسیع و توانمند تا حدود زیادی فدای این کم لطفی فنی فعالان نرم افزاری و صنعت نرم افزار شد. البته مواردی هم وجود دارد که با سعی و همت برنامه نویسان و متخصصان داخلی تولید و به بازار ارائه شد ولی اگر مشکلات و موانع این تیم های فنی را بررسی کنید متوجه عمق فاجعه در نبودن بسترهای قانونی خواهید شد که البته این برای جامعه ما بسیار درد آور است. به هر حال این موضوع در خصوص فروشگاه سازها نیز صادق شد. به این ترتیب که با ظهور اولین درخواستها برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی دیده شد که برخی شرکت ها بخشی با کپی گرفتن از بخش مدیریت محتوا در سایت سازهای وصف شده فروشگاه ساز ارائه نمودند. اینبار به سادگی قبل نبود و به دلیل توسعه و افزایش بسترها و زیرساختها (سرعت اینترنت و میزان دسترسی کاربران به اینترنت بهتر و بیشتر) درخواستها بسیار متنوع تر و رشد این درخواستها در خصوص فروشگاه اینترنتی و فروشگاه ساز سریع تر پیش می رفت.  این رشد نیازها و افزایش درخواستها عموما شرکت های ارائه کننده فروشگاه ساز را که با رویه غلط تغییر سیستم های سایت ساز وارد ارائه سرویس شده بودند هر روز بیشتر در گردآب فرو برد و متاسفانه می برد، به ترتیبی که امروز شاهد حجم وسیعی از فروشگاه های اینترنتی هستیم که اساسا به دلیل استفاده از فروشگاه ساز نامناسب نمی توانند فعالیت صحیح کنند و خود و دیگران را با مشکلات فراوان و محیط کسب و کار آنلاین وب فارسی را نا امن و نامطمئن کرده اند.
می توان گفت تنها وجه مشترک یک سایت ساز با یک فروشگاه ساز آنلاین بودن و تولید صفحات قابل انتشار در وب است. برای راه اندازی وب سایت اهمیتی ندارد که شما از چه سیستمی استفاده می کنید می توانید با خیال آسوده فقط به جلوه های ظاهری و قیمت توجه کنید و یک سایت ساز را به دور از تمام موارد و استانداردها انتخاب کنبد. کافیست در نهایت یک خروجی HTML گرفته و منتشر کنید تا خیالتان از مشکلات امنیتی و ... هم راحت باشد. البته ناگفته نماند که اگر در خصوص سایت سازها وارد بحث شویم موضوع بسیار مفصلی خواهد بود ولی در این موضوع و بحث فروشگاه سازها دلیلی به پرداختن به جزئیات نیست. 
کاربر در راه اندازی فروشگاه اینترنتی باید بداند که به هیچ عنوان این نیاز قابل رفع با سایت ساز نیست و فروشگاه ساز اساسا نیازمند مجموعه ای قابلیتهایت که در این مقاله به آن پرداخته شده است. به طور خلاصه می توان اینطور گفت که تنها تشابه سایت ساز و فروشگاه ساز تولید صفحات انلاین است ولی این صفحات در این دو موضوع به صورت کاملا متفاوت مطرح است که موضوع بحث ما در این مقاله و ویژگی های فروشگاه ساز است. آنچه با یک سایت ساز می توان به عنوان فروشگاه اینترنتی راه اندازی نمود صرفا صفحاتی با نام کالا و محتوایی در این خصوص است. تقریبا فروشگاه اینترنتی که با سایت ساز تولید شده است یک ماکت از یک فروشگاه اینترنتی است. هر چه با تکنیک های مختلف سعی در جان دادن به این ماکت شود نتیجه ای نخواهد داشت بلکه ارزیابی می شود این تلاش ها نتیجه عکس خواهد داشت و نتنها مشکلی حل نمی کند با پیچیده کردن روند ارائه کالا و خدمات ، عملا ماکتی که از فروشگاه الکترونیکی ایجاد شده است را با مشکلات بیشتر مواجه می کند. در نتیجه توجه داشته باشید هرگز اقدام به راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود با یک سایت ساز ننمائید. هر کارشناسی که چنین موردی را به شما پیشنهاد می کند خارج از اصول کار حرفه ای صرفا تصمیم به فروش محصول خود دارد. البته نباید فراموش نکنید که فروشگاه ساز باید به سیستم مدیریت محتوا مجهز باشد که در ادامه به آن پرداخته شده است. اما جای این موضوع اینجا نیست و نباید این اشتباه را انجام دهید که با یک نرم افزار سایت ساز اقدام به راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی نمائید.
فروشگاه اینترنتی و الزامات یک فروشگاه ساز :
در خصوص قابلیتهای فروشگاه ساز به تفصیل در این مقاله بحث شده است. قابلیتهای یک فروشگاه ساز را از دو دیدگاه می توان تقسیم بندی کرد. تقسیم بندی قابلیت های یک فروشگاه ساز از نظر قابلتهای لازم و قابلیت های تکمیلی . و نوع دیگر طبقه بندی قابلیتهای فروشگاه ساز ، طبقه بندی بر اساس کاربرد قابلیتها در فروشگاه اینترنتی و فروشگاه ساز است. در این بخش بر اساس نوع اول طبقه بندی قابلیتهای یک فروشگاه ساز ، به الزامات یک فروشگاه ساز برای راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی و قابلیتهای تکمیلی در فروشگاه ساز پرداخته ایم. 
چنانچه تصمیم به انتخاب یک فروشگاه ساز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود دارید به این نکات توجه داشته باشید. به عبارتی یک فروشگاه ساز باید حتما این موارد را داشته باشد و در راه اندازی فروشگاه اینترنتی در اختیار شما قرار دهد.
فروشگاه ساز باید :
- امکان انتشار کالا های شما با فیلدهای معرفی کالا و خدمات
- امکان سفارش و تشکیل سبد خرید
- امکان اتصال به بانک برای پرداخت
- امکان ارسال و دریافت نظرات 
- امکان ثبت کاربران و عضویت
ارائه و انتشار کالا و خدمات باید بر اساس اصول باشد . شما نباید کالا و خدمات خود را به صورت متنی و توضیحات پایه معرفی کنید باید دقیقا مشخصات دقیق کالا یا خدمت بر اساس فیلدهای مشخص در طبقه بندی های گروه های کالا یا خدمات انجام شود. فروشگاه ساز باید به شما این امکان را بدهد که ابتدا برای کالا یا خدمات خود گروه مشخص نموده و از طریق بخش مدیریت فروشگاه ساز برای این گروه های کالا یا خدمات در فروشگاه اینترنتی خود فیلد هایی را تعریف نموده و نهایتا از طریق بخش کالا ها در فروشگاه ساز کالا یا خدمات خود را وارد کرده و منتشر کنید. البته کالا و خدمات دو مقوله جدا و قابل تفکیک است. تفکیک در انتشار این دو مورد را در بخش قابلیتهای تکمیلی در همین مقاله بررسی و مطالعه نمائید اما در حالت پایه یک فروشگاه ساز باید بتواند در حداقل های لازم بر بخش های مدیریت گروهها ، فیلدها و کالا ها به شما بدهد و امکان تعریف و انتشار کالای فروشگاه اینترنتی شما را از طریق فروشگاه ساز به ترتیب تفکیک گروه و بر اساس مشخصات فراهم آورد
این بخش باید به بخش سبد خرید و ثبت سفارش متصل باشد. نباید در فروشگاه الکترونیکی کاربر نیاز داشته باشد پس از بررسی کالا و شناسایی مورد ، مورد نظر به صفحه ی مجزا برود و مجددا کالا را درج نماید. با ید در صفحه کالا یا خدمات بتواند روی لینک سفارش کلیک نموده به ساده ترین شکل ممکن ثبت سفارش نماید. فروشگاه ساز باید این سفارشات را در سبد خرید ذخیره و منتظر تکمیل مراحل توسط کاربر باشد. در این خصوص هم قابلیتهای تکمیلی لازم خواهد بود که توضیح داده می شود.
فروشگاه ساز نباید محدودیتی در اتصال به درگاه مالی داشته باشد. در سطح پایه باید بتواند به درگاه بانکداری اینترنتی بدون مشکل وصل شده و پرداخت نماید. فروشگاه ساز باید بتواند درگاه های مالی مختلف را داشته باشد. ضمنا توجه داشته باشید که تنظیمات IP و کد شناسایی توسط بانک و سایت شما ممکن است تغییر کند و معمولا اتفاق می افتد. اتصال فروشگاه اینترنتی شما به بانک باید از طریق بخش مدیریت فروشگاه ساز انجام شود تا تحت کنترل شما باشد ، فروشگاه سازی که این امکان را به شما ندهد شما را با مشکل جدی مواجه می نماید.
فراموش نکنید که از فروشگاه سازی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود استفاده کنید که امکانات مناسبی جهت ارتباط با کاربران برخوردار باشد. هرچه توانمندی شما در ارتباط آنلاین با کاربران بیشتر باشد و بتوانید ارتباط هوشمندانه و مناسبی با کاربران فروشگاه اینترنتی خود داشته باشید موفقیت بیشتری خواهید داشت. البته در بحث ارتباط با کاربران در فروشگاه اینترنتی و قابلیتهای یک فروشگاه ساز حرفه ای در این خصوص مباحث بسیار قابل توسعه است که انشااله در ادامه به آن خواهیم پرداخت. ولی در موضوع موارد لازم برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی با فروشگاه ساز در همین اندازه کفایت می کند به عبارتی شما در حد لازم باید بتوانید فرمهای الکترونیکی داشته باشید، فروشگاه ساز شما بتواند امکان ارائه نظرات کاربران را فراهم نماید و شما بتوانید ارتباطات مناسبی با کاربران به صورت آنلاین برقرار نمائید. البته به سادگی این امکان می تواند توسط فروشگاه ساز شما فراهم شود که ارتباطات آنلاین کاربران برای شما ایمیل شود. بدانید که شما هرچه دسترسی مناسبی به اینترنت داشته باشید این دسترسی همیشگی و مداوم نیست و ساعاتی از روز ممکن است دسترسی به اینترنت نداشته باشید. لذا ارسال نظرات به تلفن همراه شما از طریق تلفن همراه بسیار مناسب تر خواهد بود. امکانات پیشرفته ای مانند پاسخ به پیامها از طریق ایمیل و یا پیام کوتاه هم وجود دارد که جزء الزامات نیست، ولی در کیفیت فروشگاه ساز شما موثر خواهد بود که به آن خواهیم پرداخت.
در انتخاب فروشگاه ساز به امکان عضویت توجه داشته باشید. عضویت و امکانات کاربری به اندازه بخش کالا و خدمات که اصل موضوع و پایه فروشگاه ساز است اهمیت دارد. هرچند کارشناسان در میزان اهمیت و کاربرد این قابلیت و چگونگی استفاده از آن نظرات متفاوت دارند. ولی اعتقاد بر این است که حفظ اطلاعات کاربران ، و شناسایی آنها و امکان برقراری ارتباط با آنها اهمیت ویژه دارد. شما باید بدانید چه کاربری از فروشگاه اینترنتی شما چه موقعی چه کالایی خریده است. و در چه مواقعی حتی چه ساعاتی به فروشگاه اینترنتی شما سر می زند. تمام فعالیت شما در محیط کسب و کار مجازی به این دلیل است که فروش مناسب و کسب سهم بیشتر در بازار برسید. با راه اندازی فروشگاه اینترنتی توسط یک فروشگاه ساز خواهید توانست بازدید مناسب و نهایتا فروش را رقم بزنید. اما آغاز مبادله مالی یک کاربر با فروشگاه اینترنتی شما شروع رابطه تجاری شما با اوست. باید بتوانید از طریق بخش مدیریت فروشگاه ساز خود اطلاعات ، کالای خریداری شده و حتی نظرات کاربر را ارشیو هوشمندانه کنید. به این ترتیب در هنگام عرضه کالا های هم خانواده می دانید باید در ابتدا به کدام گروه از کاربران فروشگاه اینترنتی تان پیشنهاد دهید. یک فروشگاه اینترنتی استاندارد که با یک فروشگاه ساز کارامد راه اندازی شده پس از مدتی برای فروش بسیاری محصولات خود لازم نیست به معرفی و تبلیغ انلاین روی آنها بپردازد ، بلکه دقیقا به تعداد بیشتری از تعداد کالای موجود در فروشگاه اینترنتی خود کاربر متقاضی دارد! نکته دیگر اینست که ثبت اطلاعات مشتریان به شما اجازه تصمیم گیری در سیاست های خرید کالا و عرضه در فروشگاه تان را خواهد داد که این موضوع در صورت طراحی صحیح فروشگاه اینترنتی و استفاده از یک فروشگاه ساز استاندارد و کارآمد پیامدهای بی نظیری خواهد داشت.
 
ادامه این مقاله در پست بعدی وبلاگ با عنوان " نکات کلیدی در انتخاب فروشگاه ساز برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی" مطالعه فرمائید.
این مقاله به تفصیل به موضوع فروشگاه ساز و قابلیتها و امکانات لازم می پردازد. البته فصل 5 کتاب "کسب و کار الکترونیکی از نمونه برداری تا خلق نمونه" با استناد به قوانین مدون تجارت الکترونیکی موضوع نرم افزارهای تولید فروشگاه اینترنتی پرداخته شده است که انشااله بعد از انتشار کتاب این مطالب به صورت برگزیده در وبلاگ صبا منتشر خواهد شد.
 
 
این مقاله نسخه ای از مطالب مزتبط با فروشگاه ساز اینترنتی است که در وبلاگ صبا تحت پرتال و وب سایت رسمی سیستم تجارت الکترونیک صبا منتشر می شود. این مطالب و مطالب مرتبط دیگر را در آدرس زیر مطالعه فرمائید.
http://blog.sabaec.ir/

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.