با فراهم بودن 5 قابلیت کلیدی مطرح شده در یک فروشگاه ساز می توانید اطمینان داشته باشید که فروشگاه سازی که مورد نظر شماست می تواند راه انداز مناسبی برای فروشگاه اینترنتیشما باشد. اما فراموش نکنید که فناوری اطلاعات در تمام ابعاد خصوصا مباحث تجارت الکترونیکی به سرعت در حال پیشرفت است. سرعت این پیشرفت به اندازه ایست که شما می توانید اطمینان داشته باشید سیستم تحت وب و فروشگاه اینترنتی که راه اندازی نموده اید در مدت زمان کمتر از یکسال هم از لحاظ زیبایی و استانداردهای طراحی گرافیک و هم از نظر بخش برنامه نویسی شده و کدینگ سیستم بسیار قدیمی (بله ، بسیار قدیمی!!) خواهد بود. فروشگاه سازهای استاندارد و حرفه ای در سال چندین ویرایش عوض می کنند. رفع عیب ، توسعه ، ترمیم برخی بخشها ، تعویض برخی کاربردها و ... همه و همه از امکانات این ویرایش هاست. بنابراین علاوه بر مسائل فوق الذکر نکات کلیدی به شرح زیر وجود دارد که باید در هر صورت مورد نظر شما باشد.

نکات کلیدی که در انتخاب فروشگاه ساز باید مورد توجه خاص باشد لازم به توضیح است این موارد قابلیت نیستند، بعضا خدمات هم نیستند ، صرفا نکاتی هستند که باید مورد توجه باشند و در قیمت ، و کیفیت فروشگاه اکترونیکی شما بسیار تاثیر خواهند داشت.
-
فروشگاه ساز باید بروز رسانی نسخه برنامه نویسی شده به صورت دوره ای داشته باشد
-
فروشگاه ساز باید رعایت حداقلها در استاندارد های تجارت الکترونیکی را در برنامه خود لحاظ کرده باشد
-
فروشگاه ساز باید هزینه ها و وضعیت محاسبه را مشخص کرده باشد
هنوز ویندوز XP مورد استفاده کاربران است! هنوز برخی فایلهای اداری خود را در برنامه های نرم افزاری ورژن های پایه می بینند. اینها همه نشانه هایی است که شما لمس می کنید و دیده اید می توانید به سرعت پیشرفت و تغییر در دنیای مجازی پی ببرید. ولی موارد مذکور هرچند عقب افتادگی و کند شدن و محدودیت برای سیستم به ارمغان می آورد. ولی روند انجام امور را متوقف نمی کند. در دنیای وب این تغییرات به نوعی است که فعالیت شما را خدشه دار و بعضا منتفی می کند.
شما نمی توانید الزامات مرورگر های ویرایش جدید را برای فروشگاه اینترنتی خود لحاظ نکنید. نمی توانید تغییرات بوجود آمده در موتورهای جستجو را در فروشگاه ساز خود لحاظ نکنید، نمی توانید ویروسها و مشکلات امنیتی شناخته شده را با بی تفاوتی لحاظ نکنید، نمی توانید از
فروشگاه سازی استفاده کنید که برای هر تغییر لازم در بازه های زمانی خاص نیازمند طراحی مجدد باشد و نباید از
فروشگاه سازی استفاده کنید که نسخه برنامه نویسی شده آن یکبار و برای فروشگاه شما نوشته شده و بسته شده است!! . حتما در انتخاب
فروشگاه ساز باید به دوره های به روز رسانی نسخه نرم افزاری ، حداقل در نکات و موارد امنیتی توجه داشته باشید.
هیچ
فروشگاه اینترنتی نیست که قابلیتهای ساده یا پیچیده خاص نداشته باشد. هرچند در کلیت فروشگاه سازها ، همه ی فروشگاه های الکترونیکی شبیه به هم و با یک نقشه عمل کنند. ولی هر فروشگاهی مواردی دارد که در صورت رسیدگی و فراهم شدن بهتر و قوی تر می تواند فعالیت کند. به عنوان مثال یک سایت فروشگاهی و فروشگاه الکترونیکی محصولات نرم افزاری در صورت امکان گزارش تازه های ورژن های نرم افزاری بسیار مقبول و موفق خواهد بود. یک فروشگاه اینترنتی خدمات میزبانی ، ماژول Who is ، یک فروشگاه لوازم خانگی ماژول استعلام شماره های گرانتی ، یک فروشگاه اینترنتی فروشنده دوره ها برای آموزشگاه ماژول اعلام نمره ، یک فروشگاه اینترنتی موارد خوراکی ماژول محاسبه کالری هر ماده غذلیی و ... موارد قابل طرح بسیارند. در هر صورت در بدو راه اندازی فروشگاه اینترنتی توسط فروشگاه ساز، این موارد اساسا مشخص نیستند و حتی ذهن کاربر به سمت آنها نمی رود. ولی در صورت لحاظ کردن موارد فوق الذکر در استفاده از فروشکاه اینترنتی به زودی اصلی ترین نیاز و درخواست مدیر فروشگاه اینترنتی تبدیل می شوند. حال اگر فروشگاه ساز مورد استفاده، نسخه ی بسته و غیر قابل توسعه باشد و یا تیم فنی تولید فروشگاه ساز در دسترس نباشد شما با مشکل اساسی مواجه خواهید شد. فراموش نکنید که در آغاز ممکن است شما با هر یک از فروشگاه سازها بتوانید فعالیت و راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود را آغاز نمائید، اما پس از مدتی به محیط کاربری عادت خواهید نمود و تغییر محیط کاربری خصوصا در بخش مدیریت فروشگاه ساز برای شما مشکل خواهد بود و شما را دچار چلش خواهد کرد، این در صورتی است که فروشگاه ساز گزینه ی دوم بتواند اطلاعات شما را بپذیرد ، در غیر اینصورت که واقعا مشکلات فراوان خواهید داشت. در ابتدا بررسی لازم در خصوص این موضوع را در مورد
فروشگاه ساز خود انجام دهید و از تیم فنی بخواهید نمونه هایی انجام شده را به شما معرفی نماید.
کالایی در فروشگاه اینترنتی وارد شده و اتفاقا به صورت کامل با عکس و مشخصات ، آیا نیاز شما برای خرید و اطلاعات شما جهت حصول اطمینان و انجام عملیات خرید کافیست؟! البته اینگونه نیست. تجربه نشان داده است که شما در خصوص کالا باید مطالب و توضیحات کامل داشته باشید. برای تحقق فروشگاه اینترنتی موفق باید امکان انتشار نقد و بررسی و محتواهای این چنین وجود داشته باشد. باید امکان مقایسه کالاها وجود داشته باشد و در این مرحله نیز فعالیت شما تمام نیست! ، باید بتوانید در فروشگاه اینترنتی خود ، مجموعه یا خود را معرفی کنید، درباره فروشگاه تان بنویسید و اطلاع رسانی کنید. اطلاعات قانونی و هویت خود را به کاربر اعلام کنید و... . این یک روی مهم این سکه در فروشگاه اینترنتی و فروشگاه ساز است. روی مهم دیگر موتورهای جستجوست. فراموش نکنید که محتوا مهمترین عامل
بهینه سازی فروشگاه اینترنتی شما در موتورهای جستجوست. باید بتوانید در خصوص فعالیت تجاری فروشگاه اینترنتی خود از طریق بخش مدیریت فروشگاه ساز بنویسید. البته موارد جزئی دیگری مانند امکان درج لینک و تبلیغ و ... هم هست که تقریبا شامل موارد سیستم مدیریت محتواست. پس به واقع همانطور که عموم متخصصین فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی به آن معتقند می توانید وب سایتی راه اندازی کنید بدون ماژول و امکانات فروشگاهی ، اما هرگز نمی توان فروشگاه اینترنتی بدون سیستم مدیریت محتوا داشت. فروشگاه اینترنتی بدون سیستم مدیریت محتوا ، مانند فروشگاه فیزیکی بدون فروشنده است که مشتریان فقط می توانند بیایند و بعد از مراحل خرید به رباط حسابگر وجه را بپردازند! .

اتصال به بانک و پروتوکل های مربوط قوائد خاص خود را دارد، اتصال به درگاه پست و ... نیز همینطور ، اساسا فروشگاه الکترونیکی همیشه در تعامل با محیط نرم افزاری بیرون از خود است. باید ماژولار بوده و بتواند درگاه ورودی و خروجی داشته باشد. برای این منظور به صورت
بین المللی CEFACT (سازمان نظارت بر استانداردهای جهانی) استاندارد هایی را تدوین کرده است. و بر اساس رعایت این استانداردها گواهینامه صادر می کند. این استانداردها و رعایت آنها موجب می شود تا یک فروشکاه امکان اتصال به دیتابیس بانکها را در هر جای دنیا داشته باشد. البته در حال حاضر به دلیل تحریم ها و ... ارتباط نرم افزاری بین وب سایتها و فروشگاه های اینترنتی با خارج وجود ندارد ولی اطلاع داشته باشید که پروتوکل های بانکی داخلی نیز بر اساس همین استانداردها عمل می کند. لذا اگر فروشگاه ساز شما به این توانایی مجهز باشد ، شما با آسودگی بیشتر فعالیت می نمائید.
در دنیای مجازی کسب و کار تا وقتی آغاز نکرده اید امکان تصمیم گیری وجود دارد. می توانید در خصوص فروشگاه ساز و سیستم خود به خوبی تحقیق کنید ولی با آغاز راه اندازی اولین صفحه از طریق فروشگاه ساز خاص ، دیگر هر روز که می گذرد تغییر فروشگاه ساز مورد استفاده سخت تر و سخت تر می شود. تا جایی که شما حاضر می شوید تمام کاستی ها را تحمل کنید و مدام از روشهای ابداعی غیر استاندارد امورات فروشگاه اینترنتی و کسب و کار آنلاین خود را انجام دهید ، این بزرگترین نقص فروشگاه ساز است. تا این مرحله با مشاوره با کارشناس مجرب طی دوره ای می توانید سیستم را و فروشگاه اینترنتی خود را نجات دهید و به سمت استفاده از فروشگاه ساز مناسب بروید ولی یک موضوع وجود دارد که شما را دچار مشکل می کند. عموما در هنگام راه اندازی فروشگاه اینترنتی ، فروشگاه ساز هزینه های شما را به این ترتیب تقسیم می کند : هزینه دامنه ، هاستینگ ، پهنای باند ، دیزاین و طراحی گرافیکی و سورس کد یا برنامه نرم افزاری فروشگاه ساز ، 3 مورد اول معمولا با دوره یکساله فروخته می شوند ، که نوعی اجاره قابل تمدید به مدت نامحدود است ، دیزاین و طراحی بازه زمانی ندارد و باید بر اساس اصول حرفه ای متعلق به شما باشد و نسخه برنامه نویسی شده همیشه نامشخص و مسکوت می ماند. این مسکوت ماندن نقطه تاریکی است که باید به دقت به آن توجه کنید ، پرداختن به این نقطه تاریک اگر با هوشمندی و دقت انجام شود شما را از خرید و استفاده از بیشتر فروشگاه سازها منصرف خواهد کرد! ضمن اینکه از تیم فنی فروشگاه ساز بخواهید در مورد کم و کیف پشتیبانی برای شما توضیح دهد. توجه داشته باشید پشتیبانی به اصطلاح 7*24 یا پشتیبانی تلفنی مدل منسوخ و اصلاحی غلط در پشتیبانی فروشگاه سازهاست. عموما این مدل پشتیبانی بر گرفته از مدل پشتیبانی ارائه کنندگان سرویس های پایه مانند اینترنت و هاستینگ و دیتاسنتر است و ربطی به مدل های استاندارد پشتیبانی سیستم های نرم افزاری ندارد. موارد پشتیبانی سرویسهایی که ذکر شد با پشتیبانی نرم افزار ، خصوصا فروشگاه ساز تفاوت کلی دارد که خود بحث تخصصی مفصلی خواهد بود. ولی با تحقیق ساده و نظارت هوشمندانه خواهید یافت که مدعیان این نوع پشتیبانی در مدل پشتیبانی خود اپراتورهایی با اطلاعات بسیار ابتدائی و ناکارآمد را جهت ارتباط تلفنی شیرین ولی ناکارآمد به عنوان پاسخگو به شما ارتباط می دهند! . بحث پشتیبانی در ادامه در همین مقاله مطرح خواهد شد.
ادامه این مطلب به زودی در پست بعدی با عنوان "
فروشگاه ساز اینترنتی و مدیریت هزینه ها در راه اندازی فروشگاه اینترنتی" منتشر خواهد شد.